ماجرای تولد یک برند سرشار از فراز و نشیب‌ها، نشدن‌ها و شدن‌ها، دست کشیدن‌ها و پافشاری‌ها و سرانجام به بار نشستن‌هاست، که فقط یک لحظه نیست بلکه فرایندی پویا و مستمر است و این داستان واقعی تولد و رشد برند ایرانی چای ماسوله است...

در مراسم رونمایی چای ماسوله آقای امیدی، مدیرعامل شرکت صنایع توسعه چای ماسوله، مسیر ایجاد برند را اینطور تشریح می‌کند: "روزی که ایران را به مقصد آلمان ترک می‌کردم پدرم یک یادگاری از میراث فرهنگی ایران به من داد و به گفت هر جای دنیا که باشم می‌بایست هدفم معرفی و سربلندی ایران باشد و این جمله همیشه در سرم تکرار می‌شد. ده سال طول کشید تا توانستم شرکتم را در آلمان به جای خوبی برسانم و به رویاهایم جامه‌ی عمل بپوشانم. به ایران برگشتم و تصمیم گرفتم برای تحقق گفته‌ی پدرم کار را از همین جا شروع کنم.

ایران در آن زمان قابلیت مناسبی برای تولید یک برند محصول غذایی را داشت. با شرکت بِه‌پخش آشنا شدم و بعد از جمع‌آوری یک تیم عملیاتی و مذاکرات طاقت‌فرسا و با همت دکتر شریفی مدیر عامل عصر به‌پخش و مرتضی داداش، شرایط مشارکت در خلق کالایی که درخور شخصیت هر ایرانی باشد و هم‌چنین خلق یک برند به عنوان میراث برتر را بررسی کردیم. در آلمان کار تحقیقاتی را آغاز کردیم. تحقیقات ما در تمام دنیا انجام شد؛ ما بازار جهانی را هدف قرار داده بودیم.
از مهم‌ترین اهداف ما کمک به کشاورزان، کمک به تولید یک برند و درنهایت جهانی شدن بود."

آنا نعمتی، سفیر برند چای ماسوله، در بخشی از سخنانش می گوید: "برند تجاری یک کشور، جزئی از میراث آن کشور است و من آنا نعمتی چای ماسوله را که برند و نشانی معتبر است به عنوان نوشیدنی روزها و ساعات خود به دیگران معرفی می‌کنم."

ماسوله

ماسوله

ماسولهپویان حقانی، مشاور تبلیغاتی آژانس تبلیغاتی رسانه خلاق، می‌گوید: در دنیا و بازار جهانی مرسوم است که کشورها با صدور برندهای خود، به نوعی بخشی از فرهنگ و آداب رسوم خود را اشاعه می‌دهند که این خود می‌تواند ابزاری برای تبادلات فرهنگی ملل مختلف باشد. مثلا کره‌ی جنوبی سالانه بودجه‌ی قابل توجهی را برای صدور بعضی برندهای کشورش به سایر نقاط دنیا و به دنبال آن صدور فرهنگ‌اش صرف می‌کند. بسیاری از کشورها برای تبلیغ برندهای ملی‌شان بودجه‌ای در اختیار سفارت‌خانه‌های‌شان قرار می‌دهند.

او می افزاید: "سال‌هاست فرش و پسته به عنوان محصولاتی ایرانی به سایر نقاط دنیا صادر می‌شوند اما هیچ برندی پشت آنها نیست.
هدف از انتخاب نام ماسوله و به دنبال آن نوع بسته بندی، در درجه‌ی اول خواست سفارش‌دهنده و تاکید او روی مسایل ملی و فرهنگی و سپس حمایت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور حتی در قالب انتخاب یک نام بود و امید است این برند در مراحل آتی به‌ درآمدی پایدار برای میراث فرهنگی کشور کسب شود. شایان ذکر است که در تحقیقات بازار مشاهده کردیم که بازخورد این اسم هم به عنوان یک برند بسیار مثبت و خوش‌آیند بوده است، پس به ادامه‌ی مسیر مطمئن شدیم.

چای ماسوله کالایی FMCG است که طراحی بسته‌بندی آن به‌مثابه یک اثر هنری ـ کاربردی عرضه می‌شود و برای این مهم بنا به دلایلی که تیم طراحی و خلاقیت به ما ارائه دادند تکنیک آبرنگ انتخاب شد."

وی حضور سفیر برند برای چای ماسوله را سودمند دانسته و می گوید: "به این موضوع اخیرا در ایران توجه ویژه ای می شود. البته این روند تبلیغاتی سالهاست در دنیا رایج و جایگزین تبلیغات رسانه‌ای و پرهزینه شده است.
ما طبق شخصیتی که برای برند چای ماسوله خلق کرده بودیم، در جست‌وجوی شخصی بودیم که علاوه بر مطابقت با شخصیت برند، دارای محبوبیت اجتماعی هم باشد.
تیم ما به این نکته واقف است که نقش سفیر برند نقشی کلیدی است که با حضور در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و دیده شدن توسط مردم به رسالت خود در این راستا پایبند خواهد بود. برنامه‌ریزی ما برای تحقق این اهداف ادامه دارد که از آن جمله می‌توان حضور سفیر برند در استان های مختلف کشور را نام برد و از آن‌جایی که صادرات و گسترش این محصول در حال حاضر برای ۷ کشور در نظر گرفته شده، حضور سفیر چای ماسوله در این کشورها هم پیش‌بینی شده است.

به درخواست آقای امیدی تمام تلاش ما ایجاد هویت و برند ایرانی در یک کالای روزمره که مردم هر روز با آن تعامل دارند، بوده است که امیدوارم تا به این‌جا نیازهای این برند را مرتفع کرده باشیم. امید که این برند تجاری به عنوان یک میراث ارزشمند، ارمغانی باشد برای نسل‌های آینده."

علیرضا منصوری، مدیر هنری و سرپرست تیم خلاقیت آژانس رسانه خلاق، ماجرای خلق بسته‌بندی و لوگو را این طور تعریف می‌کند: "ابتدا در مورد چای تحقیقات گسترده‌ای انجام دادیم که شامل تاریخچه‌ی حضور چای در دنیا، ورود چای به ایران، آداب و رسوم مرتبط در همه جای دنیا و ایران، جایگاه چای در زندگی روزمره و عادات مردم و بسیاری موارد دیگر که در این مقال نمی‌گنجد.

در مرحله‌ی دوم تحقیق، دیزاین بسته‌بندی‌های مختلف چای (ایرانی و خارجی) را از دیرباز تا کنون مورد بررسی قرار دادیم و براساس گرافیک، هر یک آن‌ها را تقسیم‌بندی کردیم. نتیجه‌ی تقسیم‌بندی ما به این ترتیب بود: دسته‌ی اول دیزاین با محوریت عکس، دسته‌ی دوم دیزاین با محوریت تصویرسازی و دسته‌ی سوم دیزاین با بهره‌گیری از تکنیک‌های گرافیکی نوین از قبیل استفاده از نقوش هندسی (نقش‌مایه)، تایپوگرافی و بافت.

در مرحله‌ی سوم تحقیق، لوگوها و تایپ‌فیس‌های موجود روی بسته‌بندی‌ها را بررسی کردیم.

بر اساس این تحقیقات وسیع و خواست و تاکید سفارش‌دهنده روی ارزش فرهنگی و رسالت ملی برند، طراحی را آغاز کردیم.
طراحی لوگو تایپ توسط خانم هما دلورای و بر اساس خط ثلث انجام شد و لوگوی لاتین هم بر اساس شیب‌های موجود در همان قلم طراحی شد.
برای طرح بسته‌بندی بر اساس طبقه‌بندی انجام گرفته اتودهایی در هر سه شاخه طراحی شد و طرح انتخابی یکی ار اتودهایی بود که نقش‌مایه‌ی ایرانی بر آن حاکمیت می‌کرد، در مسیر تکمیل طرح و اتمام مراحل نهایی بودیم که یک برند چای با بسته‌بندی تقریبا مشابه وارد بازار شد، در نتیجه با وجود اینکه طرح پخته‌ای شده بود تصمیم گرفتیم از آن مسیر به طور کلی صرف نظر کنیم.

مسیر بعدی، بسته‌بندی عکس محور بود؛ یک عکس از نمای کلی شهر ماسوله اثر آقای مصطفی یکرنگی. بسته‌بندی با استفاده از این عکس طراحی شد و گسترش آن بر روی طعم‌های مختلف و رنگ‌های انتخابی برای آنها انجام شد. در این خصوص شاید به‌جا باشدکه توضیح مختصری راجع به انتخاب رنگ‌های هر طعم بدهم.
چای ماسوله در این طعم‌ها تولید شده است: موخیتو که برای اولین بار در ایران این طعم به چای داده می شود، سیلان، هندی، صبحانه، هل، دارچین، ارل‌گری و ایرانی.


از آن‌جایی که در مقوله‌ی طعم چای استانداردها و موارد از پیش تعیین شده‌ای برای رنگ طعم‌ها وجود دارد، ما با بهره‌گیری از این قواعد این بخش را پیش بردیم. لازم به ذکر است گاهی ساختارشکنی‌هایی هم در این انتخاب رنگ انجام می‌شود و با این‌که ما خود را محدود این چهارچوب نکردیم ولی نیازی هم ندیدیم که این ساختار را بشکنیم. بعد از این توضیح بر می‌گردم به طرحی که در حال اتمام بود، ولی واقعگرایانه بودن بیش از حد این طرح تیم خلاقیت‌مان را برای نهایی کردن‌اش به شک می‌انداخت و به این دلیل پس از جلسات ایده‌پردازی متعدد و در میان گذاشتن ایده‌ها با کارفرما به یک راه‌حل رسیدیم، ما از اتفاق دویدن رنگ چای (تی بگ) در آب جوش الهام گرفتیم و این اتفاق را تشبیه کردیم به آبرنگ و قلم مو و ظرف آب و تکنیک آبرنگ را بسیار مناسب این کار دیدیم.
این قسمت کار را به آقای نادر شاملو سپردیم. ابتدا یک نقاشی آبرنگی از روی عکس موجود کشیده شدکه بهتر دیدیم این طرح رئال ساده‌تر شود تا آن‌جایی که نقاشی نهایی تابلویی شد از منظره‌ی ماسوله که به صورت تک‌رنگ و مه‌آلود روی کاغذ نقش بسته بود و این همان چیزی بودکه می‌خواستیم.
برای هر طعم و رنگ به صورت جداگانه اثری خلق شد به گونه‌ای که هیچ‌کدام شبیه دیگری نیست در نهایت این نقاشی‌ها توسط طراحان روی زمینه‌ای که کاغذ سفید رنگ شده با چای بود، نشانده شد و مراحل لی‌آت و طراحی بسته‌بندی روی آن‌ها اعمال شد و نتیجه آن چیزی است که قرار است روی قفسه‌ی فروشگاه‌ها ببینید.

سخن آخر این‌که دوست دارم اسامی همکارانم در آتلیه‌ی طراحی و تیم خلاقیت که روی این پروژه تلاش‌های شبانه‌روزی انجام دادند در اینجا بیاورم.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جدیدترین مطالب

 

درباره ما

ما در " سرچشمه هنر" مصمم هستیم با بهره مندی از تفکر، خلاقیت و هنر و با رعایت اصول انسانی انصاف، صداقت، امانتداری و تعهد و با در نظر گرفتن صرفه و صلاح اقتصادی دو جانبه، یاریگر شما در انجام پروژه های تبلیغاتی باشیم.

برخی از مشتریان

 

اطلاعات تماس

آدرس : آدرس خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی، خیابان بیستم، پلاک 2، واحد 1
تلفن تماس:    88939577      و     88936184   
تلفن همراه:  09123016430
نمابر : 89789603           تلگرام: 09030396673