موقعی که داشتیم در نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه اقتصادی بین غرفه ها میگشتیم، دیدیم که چقدر خوب میشه اگه با چند نفر از کسانی که  کسب و کار موفقی دارن، مصاحبه کنیم و ازشون چند تا نکته برای موفقیت در کسب و کارهای مشابه کار خودشون بپرسیم تا در رنگی رنگی با کسانی که قصد راه اندازی همون کار یا کسب و کار مشابه رو دارند ، در میون بگذاریم.
خانم سارا موسوی هم یکی از کسانی بودن که کارهاشون خیلی نظرمون رو به خودش جلب کرد و ازشون خواستیم که چند دقیقه ای برای رنگی رنگی و مخاطب هاش وقت بگذارن  .
سارا از استان قزوین به این نمایشگاه اومده و  به تولید سفال های پخت بالا ( ۱۰۰۰ درجه) که همون سرامیک پخت پایین هست، مشغوله، این کار رو از ۲۹ سالگی شروع کرده  و کارهاش هم در دو گروه کالاهای تزئینی و مصرفی تقسیم بندی میشن. اما اکثریت کارهاش، مصرفی هستن و خودش هم بیشتر به این علاقه داره که محصولات تولیدی اش ، کاربرد مصرفی داشته باشن تا تزئینی.

از سارا سوال کردیم که ایده ی این کار از کجا به ذهنش رسیده که بهمون گفت قبلا کارهای زیادی رو تجربه کرده، از کار در اداره ی تامین اجتماعی تا تدریس و کار انیمیشن و … . اما یک بار به یک کارگاه سفال میره و خیلی جذب اون کار میشه، از اونجایی که رشته ی دانشگاهی اش نقاشی بود، اونجا مسئول بخش نقاشی میشه و نقاشی های زیر لعابی کار میکنن.و زمانی که از اون کار گاه اومد بیرون ، تصمیم گرفت که به طور مستقل کار بکنه. از اونجا بود که به ذهنش رسید که میشه سفال کار کرد. اما چیزی که سارا دوست داشت، این بود که کارهاش برن توی خونه های مردم و مصرف شن؛ پس کارش رو با ایده های جدید تر شروع کرد.
در ادامه ی مطلب مصاحبه ی رنگی رنگی رو با خانم سارا موسوی میخونید:
کارتون رو از کجا شروع کردین؟
کارم رو سه سال پیش، یعنی بهمن ماه سال ۹۱ شروع کردم. نزدیک عید بود و تصمیم گرفتم که هفت سین درست کنم. دو ماه کار کردم و در نمایشگاه عید اون سال، تونستم تمام هفت سین هایی رو که درست کرده بودم، بفروشم. و همین باعث شد که واقعا انگیزه پیدا کنم. چون خیلی خوبه که آدم بتونه هنری کار بکنه و به هنر فکر بکنه اما شما تا زمانی که اون پشتوانه رو نداشته باشی و چیزهایی رو که میسازی نفروشی، انگیزه ات از بین میره البته برای کسی که روی پای خودشه. و اون جا بود که ترغیب شدم که برم دنبال خرید وسیله های مورد نیاز برای این کار و دیگه هزینه ی کوره ندم یا بقیه مواد اولیه ام رو به مقدار کم نخرم. با اندوخته ای که توی اون نمایشگاه کسب کردم و پس اندازی که از قبل داشتم،  اولین وسیله ی کارم رو که یک کوره بود، خریدم.
در زمان شروع کار دو نفر بودیم، اما با گسترش کار، پرسنل اضافه کردیم و الان با ۴ نفر داریم کار میکنیم.
( نکته خیلی جالبی که خانم موسوی در مورد پرسنل کارگاهش گفت این بود که برای کارشون زمان مشخص تعیین نمیکنه و تنها کسی که باید سر  ساعت معینی کارش رو شروع و تموم بکنه، مسئول فروشگاهشون هست. )
سارا میگه کارش رو در یک کارگاه کوچیک شروع کرده، اما با گذر زمان خیلی پیشرفت کرده و الان علاوه بر یک کارگاه بزرگتر، یک فروشگاه و یه آموزشگاه کوچیک هم داره  و هنرش رو به کسان دیگه ای که به این کار علاقه دارن منتقل هم میکنه :)
یکی از مهم ترین نکاتی که سارا در تولید محصولاتش بهش توجه میکنه و خیلی براش مهمه اینه که در کارهاش تنوع وجود داشته باشه و البته محصولات تولیدی اش به‌روز باشه. مثلا اینکه کارهای سارا قبلا فقط فیروزه ای بودن ، اما دید با وجود اینکه این سبک کار هنوز هم طرفدار های زیادی داره، خودش دلش میخواد که کارهای جدید و متفاوت تری رو تولید بکنه. کاری که خودش هم از خلقش حس خوبی داشته باشه سارا دائما در حال جستجو هست و از ایده‌های نو استقبال میکنه.

از  خانم موسوی  در مورد کسانی که میخوان این کار رو شروع کنن سوال کردیم، او ازش خواستیم بهمون بگه برای کسانی که میخوان بدون کوره کار رو شروع کنن وضعیت به چه صورتی هست.
ایشون گفتن که در شهر های دیگه نمیدونن اوضاع به چه صورته اما در قزوین کار برای کسی که کوره نداره کمی سخته. از اون جایی که کارگاه ها کار های زیادی برای انجام دادن دارند، به سختی قبول میکنن که کار شما رو در کوره بگذارن. و البته تاکید کردن که این موضوع خیلی هم منطقیه .
در مورد سرمایه اولیه ای که برای شروع این کار لازم هست هم توضیح میدین؟
برای شروع اگر ۳۰ میلیون سرمایه داشته باشین ( برای کوره ، گل و وسیله های اولیه ) چون برای کارهای مختلف ، به وسلیه های دیگه ای نیاز پیدا میکنین. علاوه بر این باید هزینه ای رو که برای گرفتن یک جای مناسب برای کارگاه لازمه رو هم باید در نظر بگیریم.
(نکته : این هزینه ها مال زمانی هستن که خانم موسوی کارشون رو شروع کردن، ممکنه الان به مقدار بیشتری سرمایه نیاز داشته باشین)

بازار‌یابی کارهاتون به چه صورته؟

برای بازار‌یابی کارهاتون خیلی خوبه که یک فروشگاه داشته باشین. البته اینی که کارهاتون رو به فروشگاه های مختلف هم بدین خیلی ایده خوبی هست چون تبلیغ کارتون میشه و ارزشمنده. علاوه براین ها شرکت در نمایشگاه ها هم خیلی خوبه : شما میتونین درنمایشگاه ها با افراد زیادی آشنا بشین و میتونین برندتون رو به عده‌ی زیادی معرفی بکنین. ولی یکی از بهترین جاها فضای مجازی هست که خیلی مفیده و کمک میکنه.

اما خود من برای شروع به تهران اومدم ، با آلبوم کارها و کارت ویزیتم اومدم و به حدود  ۱۰ تا فروشگاه مراجعه کردم که همه هم از کارهام استقبال کردن، اینی که کارهام تمیز بودن، لعابشون شفاف بود و طرح خوبی داشت براشون جالب بود و این مرحله برام موفقیت  آمیز بود و همه‌ی جاهایی که رفته بودم، ازم یک مقداری کار خواستن. اما چون دیر رفته بودم برای بازاریابی و نزدیک سال نو بود و نمایشگاه قزوین رو هم داشتم، نتونستم با همه فروشگاه ها کار کنم و فقط تونستم به یک جا در تهران کار بدم. چیزی که میخوام بگم این هست که خیلی بده که شما بری برای بازار‌یابی ، سفارش بگیری و نتونی بهشون بدی. این دید بدی در مردم ایجاد میکنه. من فکر میکنم آدم باید اول از تولید خودش مطمئن باشه که میتونه کار رو برسونه و بعد بره برای بازار‌یابی.

 

در مورد تحصیلات و اهمیتش در موفقییت در این حرفه از سارا سوال کردیم که سارا گفت رشته دانشگاهی خودش نقاشی بوده و برای موفقیت خودش در این کار خیلی کمکش کرده و معتقده هر کسی که میخواد این کار رو انجام بده، خیلی مهمه که تحصیلات مرتبط باهاش رو داشته باشه.
یکی از نکات دیگه ای که سارا در صحبت هایی که باهم داشتیم بهش اشاره کرد، این بود که اعتراض مشتری ها به قیمت کارها خیلی ناراحتش میکنه و یکی از مهم ترین علت هایی که در فروشگاهش فروشنده داره، این هست که نمیخواد شاهد این برخورد ها باشه.
در مورد هدف های مهم سارا هم سوال کردیم :
دوست دارم که یک کارگاه تولیدی خیلی خیلی بزرگ داشته باشم با پرسنل زیاد و تیهو رو یک برند جهانی بکنم.
اگه به قزوین رفتین و دوست داشتین که کارهای خانم موسوی رو از نزدیک ببینین،  میتونین به کاروانسرای تاریخی سعد السلطنه برین و یه سری به گالری تیهو (پلاک۲۰) بزنین

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جدیدترین مطالب

 

درباره ما

ما در " سرچشمه هنر" مصمم هستیم با بهره مندی از تفکر، خلاقیت و هنر و با رعایت اصول انسانی انصاف، صداقت، امانتداری و تعهد و با در نظر گرفتن صرفه و صلاح اقتصادی دو جانبه، یاریگر شما در انجام پروژه های تبلیغاتی باشیم.

برخی از مشتریان

 

اطلاعات تماس

آدرس : آدرس خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی، خیابان بیستم، پلاک 2، واحد 1
تلفن تماس:    88939577      و     88936184   
تلفن همراه:  09123016430
نمابر : 89789603           تلگرام: 09030396673